Luchtvaartcombinatie Air France-KLM hoopt aandeelhouders op termijn te belonen met een dividenduitkering. Dat meldde de onderneming in zijn strategieplannen voor de komende vijf jaar.
Alle plannen die de Nederlands-Franse maatschappij verder uit de doeken deed, zijn er volgens topman Benjamin Smith op gericht om de leidende positie in Europa weer terug te winnen. Details over de uitvoering werden niet gegeven.
AF-KLM vatte de plannen samen in vier strategische prioriteiten. Ten eerste moet de effectiviteit van de onderneming worden verbeterd en de drie merken KLM, Air France en Transavia duidelijker in de markt worden gezet. Het uiteindelijke doel is om op de middellange termijn een winstmarge van 7 tot 8 procent te behalen.
Winst vooral bij Air France te halen
Die winst moet vooral bij Air France behaald worden, want de Franse maatschappij is al tijden veel minder winstgevend dan KLM. Daarom zal onder meer de vloot bij Air France worden aangepakt.
Momenteel heeft Air France volgens Smith te veel verschillende toestellen in gebruik. Het aantal verschillende cockpits moet van de huidige negen naar vijf worden teruggebracht. Daarnaast moeten de vliegtuigen effectiever worden ingericht.
Het uitfaseren van de superjumbo A380, waar Air France er nog tien van heeft, noemde Smith een belangrijke sleutel tot succes. De vliegtuigen zijn volgens hem te groot en daardoor maar beperkt inzetbaar. Daarnaast is het interieur van de toestellen verouderd, maar vliegen de kisten wel op de meest lucratieve routes van Air France.
Ook wil Smith de effectiviteit op lokale routes van Air France verbeteren. Daar ligt volgens de Canadees mogelijk ook een rol weggelegd voor Transavia.
Al met al moeten de verbeteringen bij Air France zorgen voor een verbetering van de operationele winst met 900 miljoen euro.
Maar ook KLM moet aan de slag. Bij KLM zullen nieuwe vliegtuigen en verdere verbeteringen moeten zorgen voor 250 miljoen euro aan extra opbrengsten. Het aantal 'cockpits' bij KLM moet terug van vijf naar drie. Al bekend was dat KLM afscheid neemt van de Boeing 747. De laatste KLM-vlucht van het iconische toestel staat rond 2021 op de planning.
Maatschappij kijkt naar overnamekansen
Verder wil de luchtvaartonderneming zich meer gaan richten op de divisies die het meest winstgevend zijn. Ook moeten stappen gezet worden met het paaien van klanten, loyaliteitsprogramma's, de onderhoudsdivisie en de vrachttak. Daarnaast kijkt de maatschappij naar overnamekansen, als deze zich voordoen.
De ondernemingsraad van KLM is niet helemaal blij met de plannen. Het personeelsorgaan eist meer duidelijkheid over de impact ervan en zit donderdag met topman Ben Smith van het moederbedrijf om tafel. Het wil onder meer dat eerdere afspraken over de positie van KLM binnen de groep worden herbevestigd.
De or wil Smith ook duidelijk maken dat het medezeggenschapsorgaan onderdeel uitmaakt van het besluitvormingsproces, hetgeen de Canadees mogelijk niet gewend is. De plannen over met name ophanden zijnde kostenbesparingen veroorzaken toch wel wat ruis, verduidelijkt or-bestuurslid Dario Fucci. Hij benadrukt dat er geen sprake is van paniek, maar wel van bezorgdheid. "The devil is in the detail", aldus Fucci.
Als het gaat om het halen van verdere synergievoordelen loopt KLM volgens hem tegen de grenzen aan van wat mogelijk is. Hij benadrukt verder dat de zelfstandigheid van KLM één van de fundamenten was van de fusie tussen Air France en KLM. Daar kan volgens hem niet aan worden getornd.
In de eerste negen maanden van dit jaar was bij Air France-KLM sprake van een marge van 4,8 procent. Daarbij presteerde KLM met een marge van 8,5 procent al volgens verwachting. Bij Air France kwam de winstmarge tot en met het derde kwartaal uit op 2,1 procent. Volgens kenners loopt AF-KLM op bepaalde gebieden achter bij rivalen als Lufthansa en British Airways-moeder IAG.